Nechat si ve svém domě nainstalovat novou automatickou kotelnu je pro každého majitele nemovitosti velký a nesmírně důležitý krok. Vidět na vlastní oči, jak se z původního špinavého, nevzhledného, podzemního skladu paliva se starým, kouřícím, vysloužilým kotlem na uhlí stává supermoderní automatická kotelna plná nejnovějších zařízení a doplňků, je nesporně obrovský zážitek, který si pak hrdý majitel kotelny v sobě nese po celý zbytek života.
Na vlastní oči se o tom mohla přesvědčit již celá řada klientů společnosti ESEL TECHNOLOGIES s.r.o., která se instalacemi automatických kotlů dlouhodobě profesionálně zabývá.
My vám můžeme ukázat i na vaše vlastní oči, jak takový zázrak proběhl například v kotelně manželů Synáčkových v Kostelci nad Černými Lesy v článku JAK SE DĚLÁ KOTELNA ESTECH na webových stránkách. Právě tato kotelna se totiž stala pro další potenciální majitele, jakousi „vzorovou automatickou kotelnou“ vybavenou nejprodávanějším kotlem v Evropské unii - GUNTAMATIC Biostar. Svědčí o tom i první návštěvní den, který se zde uskutečnil 6.7.2009 – viz malá fotoreportáž, kdy měly desítky návštěvníků z celé republiky možnost do této moderní kotelny nejen osobně nahlédnout, ale také si pohovořit s jejími majiteli a s odborníky z firmy ESEL TECHNOLOGIES, kteří ji instalovali.
Nás však dnes zajímá, co nového se v oblasti instalace automatických kotelen odehrává právě teď, na což nám nemůže odpovědět povolanější osoba, než jednatel této společnosti Libor Směja.
■ Nejdříve se vraťme k již zmíněné akci Vaší firmy, která byla zaměřena na možnost veřejné prohlídky kotelny manželů Synáčkových. Jak tuto akci hodnotíte s odstupem několika týdnů?
Myslím si, že akce předčila veškerá naše očekávání, protože účast zájemců o automatické vytápění byla velmi vysoká. Od deváté hodiny ranní do šesté hodiny odpolední jsme se nezastavili. Před kotelnou manželů Synáčkových je velká garáž, která byla při návštěvním dni zaplněna zvědavými návštěvníky.
Od té doby jsem se setkal s několika z nich, kteří již mají od nás kotelnu nainstalovanou, a mohu říci, že všichni hodnotili prohlídku u Synáčků velmi kladně. Návštěva funkční kotelny v reálném prostředí jim dala dokonalou vizuální představu, co všechno se bude u nich doma dělat a jak to bude celé nakonec vypadat. Mnozí zákazníci velmi kvitovali, že mezi kotelnou Synáčkových a tou jejich už dnes není žádný rozdíl.
Nedávno jsem mluvil se zákazníkem, který tuto prezentační akci navštívil také. Sdělil mi, že návštěva kostelecké kotelny způsobila, že si od naší firmy nechal nainstalovat kotel Ponast KP22 i přesto, že naše cenová nabídka byla dražší než cenová nabídka konkurenční firmy. Ale na základě toho, že viděl v reálu kotelnu manželů Synáčkových a byl se poté zeptat ještě u dalších dvou lidí, kteří od nás mají provedenou instalaci kotelny, tak pro něj nebyla cena instalace hlavním hodnotícím kritériem. Tím se stala kupodivu vizuální stránka instalace.
Pro nás je to jen neklamný důkaz toho, že zákazníci se již nerozhodují výhradně na základě ceny, jako tomu bylo dříve, ale nyní je pro ně hlavní to, že chtějí být dlouholetými spokojenými uživateli instalace kotelny a automatického kotle od firmy ESEL TECHNOLOGIES.
■ Budou mít další zájemci ještě možnost se do kotelny manželů Synáčkových (nebo do nějaké jiné) podívat? Ono je přeci jen něco jiného o takové kotelně pouze číst a prohlížet si fotky, nebo si moci vše osahat a zeptat se majitelů na jejich konkrétní zkušenosti.
Ano, v současnosti hledáme nejbližší volný termín, abychom tuto akci mohli zopakovat – předběžně to bude asi 28.10.2009. Bude se jednat o prohlídku identické kotelny, a návštěvníkům bude opět umožněno, aby si osobně promluvili s majiteli kotle. Slibujeme si od toho, že za námi přijedou lidé, kteří byli začátkem července na dovolené a neměli proto možnost se první prohlídky zúčastnit, ale přitom se stále chtějí přesvědčit na vlastní oči, že volba pro firmu ESEL TECHNOLOGIES s.r.o. je volbou správnou.
■ Když se projdeme vaším novým e-shopem s názvem VŠE PRO KOTELNY www.vseprokotelny.cz, zjistíme, jak velké množství nejrůznějších kotlů svým zákazníkům nabízíte a kolik je k nim potřeba nejrůznějších doplňků, vybavení, zařízení a náhradních dílů. Nezasvěcenému návštěvníkovi by se mohlo zdát, že je to docela slušný velkoobchod. A tak mě napadá: funguje vaše firma jako velkoobchod? Nějak mi to s tou rozsáhlou nabídkou vašich služeb nejde dohromady...
Naše firma nefunguje jako velkoobchod. Snažíme se prioritně o to disponovat na jednom místě kompletním sortimentem náhradních dílů a veškerého příslušenství k jednotlivým kotlům, protože nic podobného v současnosti neexistuje jak u jednotlivých výrobců, tak ani u jiných prodejců.
Kompletní e-shop VšeProKotelny.cz byl vytvořen proto, že firma ESEL již sedmým rokem prodává automatické kotle, které vyžadují různé výměny spotřebních materiálů a nejnovější doplňky. Díky tomu, že jsou majitelé s našimi produkty i službami spokojeni, snaží se rozšiřovat a modernizovat své kotelny právě pomocí nejrůznějších příslušenství.
My jsme se v našem e-shopu zaměřili na to, abychom zákazníkům ukázali, co všechno vlastně k automatickým kotlům existuje, co si mohou zákazníci sami dokoupit a případně i vyměnit. Takže pokud potřebují například rozšířit topný systém ve svém domě, protože třeba udělali nějakou přístavbu, nástavbu podkroví apod., a nyní potřebují stávající instalaci rozšířit, případně chtějí zachovat stejný design nebo stejné prvky, tak v tomto e-shopu si všechno pohodlně najdou, vyberou a zakoupí.
■ Vymyslet nový kotel a uvést ho na trh je počin, který se neděje každý rok. Vaše firma však nabízí a zároveň instaluje zákazníkům automatické kotle od pěti výrobců, s nimiž máte nejlepší zkušenosti. Jaké novinky připravujete pro letošní sezónu, která právě teď začíná?
Z hlediska instalací automatických kotlů zůstáváme u našich pěti osvědčených výrobců. Hlavní novinkou letošní sezóny je, že jsme přešli na modulární systém instalací. To v praxi znamená, že jsme přestali používat pájení a lisování.
Veškeré naše rozvody jsou od 22.9.2009 instalovány pomocí tzv. rychlospojek, přičemž všechny instalační prvky jsou na vysoké profesionální úrovni. Většina komponentů, používaných při našich instalacích, pochází z Německa.
Snažili jsme se instalace přizpůsobit životnosti (v současnosti nejlepších) kotlů Guntamatic tak, aby vydržely 40 let. Takže pokud si zákazník dnes koupí kotel, který mu vydrží pouze 15 let, tak po jejich uplynutí nebude muset udělat nic jiného, než odšroubovat dvě šroubení, odstranit starý kotel a připojit k němu nový kotel. Poté bude topit dál, aniž by musel platit komukoli neúměrně vysoké částky za nutné úpravy, protože se třeba za tu dobu změnily příruby na kotli nebo stavební délky kotle apod. Naše instalace jsou připraveny i na to, že zákazník, který je dnes limitován penězi a kupuje si průměrný kotel, bude moci přejít v budoucnu bez velkých komplikací i na dražší kotel, např. od firmy Guntamatic.
Pokud tedy uslyšíte pojem „instalace ESTECH“, vězte, že se jedná o typ instalace s dlouhou životností a univerzálním použitím pro různé typy automatických kotlů, tzn. nejen pro ty, které instaluje v současnosti naše firma.
■ Když se řekne „instalace kotelny“, většina lidí si představí, že přijede auto, technici vyloží nový kotel, zapojí ho do starých trubek a za chvíli je „vymalováno“. Můžete tyto představy uvést na pravou míru? Co všechno musí vaši pracovníci udělat, než si majitel pustí teplo z nového automatického kotle do svého domu?
Tato otázka navazuje na předchozí odpověď. Tím, že jsme přešli na nové instalace kotelen, jsme v podstatě zkrátili dobu instalace ze dvou dnů na jeden. Což má pro nás i pro zákazníka několik pozitivních stránek. Zákazník si nemusí brát dovolenou na delší dobu než jeden den a nedochází k prochladnutí domu, neboť systém je vypnut jen na tu nejnutnější dobu a není proto nutné znovu roztápět.
Nová instalace probíhá tak, že ráno přijedou naši montážníci, na místě se seznámí se situací instalace, zjistí, jak zákazník kotelnu připravil, a pokud je všechno v pořádku, začnou veškeré vybavení a zboží transportovat do kotelny.
Buď ihned nainstalují kotel a poté realizují rozvaděče, moduly a veškerá připojení do stávajícího systému, nebo postupují obráceným způsobem, tzn. že udělají instalaci připojení, seřízení, nastavení apod., a kotel nainstalují až naposled, což se děje většinou v případě, je-li v kotelně málo místa.
Po instalaci je přistoupeno k natlakování trubek, seřízení jednotlivých prvků topné soustavy a následně dojde k zátopu. Nakonec proběhne zaškolení zákazníka. Pak už zbývá jen po sobě uklidit a odjet.
■ Ve vašem e-shopu nabízíte absolutně neuvěřitelnou nabídku, kterou ostatně sami označujete za „mafiánskou“. Oznamujete v ní svým zákazníkům, že jste prvním e-shopem v České republice, kde mohou nejen získat vybrané výrobky ZADARMO, ale ještě k tomu od vás dostat peníze navíc. Tomu se už opravdu zdráhá zdravý rozum věřit. Není to nějaký nový marketingový žert?
Zde musíme vyznění této marketingové nabídky trošku opravit, protože byly dodatečně upřesněny dotační podmínky. Lidé dostanou za zpracování svého projektu zaplaceno od státu jen tolik peněz, kolik tento projekt skutečně stál, a to maximálně do výše 15.000 Kč. Takže pokud zpracování projektu stálo 4.000 Kč, dostanou zaplaceno jen 4.000 Kč.
Platí, že podpora z veřejných prostředků nesmí být nikdy vyšší, než je hodnota investice. Každopádně i přesto zůstává tato nabídka nabídkou doslova „mafiánskou“, a to hlavně díky tomu, že lidé mohou dostat nový kotel opravdu zadarmo.
■ Když už jsme narazili na program ZELENÁ ÚSPORÁM a na dotace od státu, které momentálně hýbou veřejným míněním a celým oborem automatického vytápění, řekněte nám, jak vidíte ze svého úhlu pohledu tento program Vy právě teď, po všech těch změnách, které v posledním čtvrtletí proběhy a neustále probíhají jak na běžícím pásu?
Z mého pohledu ty změny byly jakousi rozbuškou k tomu, aby program ZELENÁ ÚSPORÁM konečně vypukl naplno v takové podobě, v jaké ho Státní fond životního prostředí připravoval.
Podmínky zveřejněné v dubnu 2009 nebyly příliš přesvědčivé pro jednotlivé zákazníky, zatímco nové podmínky ze srpna 2009 jsou už velmi příjemné. Myslím si, že všichni lidé, kteří chtějí v nejbližší době získat nezávislost na plynu, elektřině, popřípadě se chtějí zbavit topení uhlím či kusovým dřevem, by měli tuto nabídku v maximální možné míře využít, protože - co si budeme nalhávat - kdy dá stát lidem opět 95.000 korun na pořízení vytápění jejich vlastních domů? Já si myslím, že taková nabídka už se nebude nikdy opakovat. Je to nejlepší ze všech nabídek, které se týkaly podpory přechodu k vytápění biomasou, a nyní záleží pouze na lidech, aby udělali maximum pro urychlené získání dotace, protože pokud to budou odkládat na neurčito, popřípadě to nechají na pozdější dobu, může se klidně stát, že už se na ně nedostane, nebo že těch 95.000 korun zůstane ležet ve státní kase. A to by byla škoda.
■ Vraťme se zpět k instalacím kotelen. Jak a v čem se podle Vás změnila práce „instalatéra“ automatických kotelen za posledních pět let?
Ta práce se změnila velmi výrazně. Neříkám, že u jiných firem, ale u nás určitě. Z práce instalatéra-topenáře se totiž stala práce montážníka-specialisty, který více mluví, vysvětluje a školí zákazníka, než kolik dělá rukama.
Tím, že naše firma dnes používá ucelený modulární systém, který zjednodušil veškeré záležitosti kolem instalace kotle do topné soustavy, je v současnosti pro našeho montážníka nejsložitější věcí z celé instalace správné zaškolení zákazníka k užívání výrobku a chodu celé automatické kotelny.
■ Vy a vaši lidé máte v tomto oboru obrovské množství zkušeností, a stejně jako ostatní instalatéři procházíte určitým vývojem nejen v tom, jaké instalujete kotle, ale hlavně jaké prostředky (nářadí, materiály, pracovní postupy a další know-how) k tomu používáte.
Vím, že Vy sám aktivně vyhledáváte nové „instalatérské prostředky a technologie“ a okamžitě je jako jedna z prvních firem u nás zavádíte do praxe. Jaké novinky jste zavedli v poslední době a co nás čeká?
Neustále investujeme do moderního nářadí a vybavení našich montážníků. V současné době provádíme komplexní výměnu veškerého nářadí, kterým naši montážníci disponují. Používají vybavení od významných renomovaných značek viz Rotterberger, Rems, Ridgit, Makita, a co se týká jednotlivých technologií, tak si myslím, že tou nejpodstatnější změnou, která nás v letošním roce potkala, je přechod na bezpájecí a bezlisovací spojování trubek a potrubních tvarovek.
Troufám si říci, že jako jediná firma v ČR a na Slovensku spojujeme potrubní rozvody v kotelnách pomocí rukou bez jakéhokoli nářadí, tzn. že naši lidé nepotřebují žádné lisovací kleště, žádnou svářečku ani páječku a k tomu potřebné vybavení.
Přešli jsme na tento způsob práce proto, že v poslední době mají naši klienti své kotelny krásně vykachlíčkované, vydlážděné a vymalované, takže dnešní kotelny už nevypadají jako to, co si každý dosud nejspíše pod tímto pojmem představuje: špinavá, začouzená místnost plná prachu a popela.
Zrovna včera jsem se vrátil z návštěvy jedné luxusní kotelny, kde měli nainstalovaný kotel Benekov. Byl jsem překvapen tím, jak ti lidé opravdu důsledně dbali na výběr obkladu a dlažby. Od nás by bylo nepřípustné, abychom ji zničili použitím klasických topenářských postupů. Proto také veškeré instalace nyní děláme spojováním trubek prostřednictvím rychlospojek, které dokáží vydržet tlak až 30 barů, mají dlouhou životnost, vydrží vyšší teploty a jsou opakovaně rozebíratelné, takže pokud si zákazník za pár let vzpomene, že potřebuje něco předělat, stačí použít speciální kleště, kterými se dají veškeré rychlospojky rozebrat a předělat. Pokud se zákazník rozmyslí, že potřebuje do potrubí něco vsadit, není nic jednoduššího, než když si v našem e-shopu VŠE PRO KOTELNY některou z těchto rychlospojek zakoupí a udělá si to sám pomocí svých rukou. Proto považuji tuto změnu za klíčovou.
Další novinkou je, že nyní se v maximální možné míře snažíme nasazovat do všech kotelen řídicí systémy ESRAK.
Tyto systémy jsou inteligentními moderními řídicími systémy pro ovládání kotelny a všech prvků, které jsou v ní. A co je nejdůležitější – je to jedna z mála regulací, která je adaptabilní a dokáže brát v potaz i nároky objektu, tzn. že nejen řídí procesy na základě teplot, času apod., ale ona snímá navíc veškeré probíhající procesy v celé soustavě za posledních 24 hodin a za měsíc. Dokáže na nejbližších 24 hodin předvídat potřeby topné soustavy, celé kotelny i domu, a tomu přizpůsobuje veškeré své činnosti, takže na uživatele zbývá jen zajistit, aby v násypce bylo palivo a jednou začas vynést popel. Toť vše.
Děkuji za rozhovor.
Pavel Loužecký
šéfredaktor internetového magazínu
AUTOMATICKÉ VYTÁPĚNÍ