Miroslav Šafanda: Nevidím žádný důvod něco měnit

22.09.2010 | Pavel Loužecký, Automatické vytápění | Pohled veřejnosti | Typ AK: kotel Guntamatic Biostar Flex / Box | Téma: Kotle Guntamatic

ROZHOVOR S MAJITELEM AUTOMATICKÉHO KOTLE GUNTAMATIC

Majitel kotle: Miroslav Šafanda
Bydliště:    Chrást u Plzně
Typ bydlení: rodinný dům
Podlahová plocha domu:  250 m2
Typ kotle:  Biostar Flex
Výrobce kotle: Guntamatic, Rakousko 
Výkon kotle: 23 kW
Palivo: dřevěné pelety
Kontakty:  telefon:  602 437 883
e-mail: plzen.armex@seznam.cz

 
 

Prohlédněte si rozhovor na YouTube (délka: 12:28 minut)
 
  
 
PŘEPIS ROZHOVORU:
My jsme se přišli zeptat po jedné sezóně, jak jste spokojen s kotlem, a zajímalo by nás, proč jste se rozhodl pro kotel Guntamatic?
 
Spokojený jsem a rozhodl jsem se na základě toho, že je schopen podávat palivo do nějaké vzdálenosti. Dozvěděl jsem se o něm na veletrhu v Brně v roce 2008.
 
Takže jste objížděl veletrhy a pátral jste... Čím jste topili předtím?
 
Předtím jsme topili v Dakonu uhlím, kotelna byla ve sklepě, a protože jsme blízko řeky a sklep byl věčně pod vodou, tak jsem to posunul do patra. Takže jsme předělali část rozvodů a kotel umístili do bývalé prádelny.
 
Jak probíhalo hledání?
 
Na internetu a po výstavách. Když pak vyšly dotační tituly, tak už jsem chtěl automatický kotel. Nejdříve to měl být kotel na uhlí, a když byla vypsaná dotace, tak jsem se rozhodl pro kotel na pelety.
 
Kdy začalo uzrávat rozhodnutí, že to bude automatický kotel a právě tento?
 
Zrálo to vlastně od začátku, že to musí být automatický kotel, protože jsme velká rodina a máme velký barák, ve kterém žije 8 lidí, takže i z toho důvodu, aby člověk nemusel být pořád doma a topit. V domě jsou tři bytové jednotky, topí se zatím jen do dvou a ta třetí se temperuje, protože se předělává.
 
Vy máte 23 kW kotel. Jak jste s ním spokojeni?
 
Stoprocentně. Splnilo to všechna naše očekávání a někdy i předčilo.
 
Kdy jste začali topit a kdy jste skončili?
 
13.prosince 2008 skončila montáž a konec sezóny si nepamatuji.
 
Ohříváte i vodu?
 
Ne. S kotlem pouze topíme, protože rozvody po baráku jsou hodně velké, tak jsem od toho upustil.
 
A do budoucna neplánujete ohřev vody?

Ne. Každý být má svůj bojler.
 
Kolik metrů má podlahová plocha domu?
 
Jsou to tři byty, asi 250 m2.
 
Nestalo se, že by kotel nestíhal vytápět v mrazech?
 
Ne, jel sice pořád, ale bez problémů.
 
Kdybyste se měl po roce rozhodnout pro nějaký kotel, padla by volba opět na stejný?
 
Určitě.
 
Co vás přesvědčilo, že jste si koupil tak drahý kotel?
 
Byla to hlavně dotace. Kdyby nebyla dotace, tak skončím na nějakých 115 až 120 tisících, jak se kotle pohybují, a musel bych ustoupit ze zásobování paliva. Důležité bylo, že tento kotel dokáže zásobovat palivem ze vzdálenějšího místa od domu. Chtěli jsme stavět nový přístavek na sklad paliva, ale protože jste v zátopové oblasti, tak nám to nepovolili, tak musíme rekonstruovat ten stávající co tam je.
 
Vy jste vzpomněl na dotaci ZELENÁ ÚSPORÁM, předpokládám tedy, že jste o ni požádali. Kdo vám pomohl se žádostí?
 
ESEL, šli jsme za paní Kolářovou, podali jsme žádost na kotel i na zpracování auditu a dotaci jsme  dostali za čtyři měsíce.
 
Když jste začínal běhat kolem toho, tak tehdy byla dotace pouze 80 tisíc korun, pak se to ještě zvedlo, což byl další plus pro vás. Takže byla spokojenost s dotací?
 
Určitě.
 
Jak jste spokojeni s firmou ESEL a s celou realizací zakázky?
 
Spokojený, protože datum byl na 13.prosince, to byla neděle, tak jsem pro jistotu volal, jestli opravdu přijedou, jestli se nespletli. Potvrdili, že přijedou mezi devátou-desátou, chlapci přijeli, za dva dny to udělali, začali ráno kolem desáté a druhý den kolem páté to dodělali. Při jejich odjezdu už se topilo, a byli jsme i zaškoleni s obsluhou kotle.
 
Pro tento kotel je potřeba shánět dřevěné pelety. Měl jste s tím nějaké problémy? Máte tu nějakého dodavatele?
 
V Plzni jsou firmy, které se zabývají pelety a mají je skladem. Takže bez problémů.
 
Jak často chodíte ke kotli?
 
Ze začátku jsem ho chodil jen tak kontrolovat, aby člověk viděl, a třikrát za sezónu jsem vysypal popel. Jinak teď chodím pouze dosypávat pelety do provizorního zásobníku, který tam mám.
 
Nastaly u kotle nějaké technické problémy nebo závady?
 
Technické problémy nebyly žádné, měl jsem jen problém s peletami, ale to byla moje chyba, protože jsem koupil nahonem pelety od jiné firmy a tam jsem si trošku naběhl. Jinak to funguje na 100%.
 
Když jste vybíral kotel, tak jste měl různé možnosti. Proč jste se rozhodl pro ESEL?
 
Protože jediný dělá Guntamatic. Prostě jsem si vybral typ kotle a jediný, kdo dělal a dělá Guntamatic, byl ESEL.
 
Jak hodnotíte dostupnost informací o kotlích?
 
Dneska když má člověk chuť, tak si najde na internetu všechno.
 
Byl mezi nimi i nějaký konkurent Guntamaticu?
 
Ne. Pro mě byla rozhodující ta vzdálenost pro plnění paliva, protože jsem to chtěl plnit jednou za sezónu... V tu dobu ani nebylo s čím porovnávat.
 
Po tom všem našel byste pro nás nějakou inspiraci nebo doporučil byste nám nějakou změnu?
 
Já jsem spokojený. Za ten rok nevidím žádný důvod něco měnit.
 
Vědí sousedi, s čím topíte? Byli se u vás podívat?
 
Určitě, byli se kouknout, jeden uvažuje o koupi, dával jsem mu kontakt na pana Poláka.
 
Co byste doporučil budoucím zákazníkům, kteří si chtějí koupit kotel Guntamatic?
 
Neváhat. Když se topilo uhlím, tak jsem musel zatápět někdy v osm – devět, než se člověk probudil a všechno udělal, večer se také topilo někdy do...., aby tam člověk nemusel běhat, kdežto teď se topí pořád. Pohoda.
 
Jak na kotel reaguje manželka?
 
Ta kolem něj jenom chodí.
 
Zlepšily se podmínky pro ženy díky kotli?
 
Určitě. Náš sklep má výšku metr osmdesát, takže tam se člověk nemůže normálně pohybovat, takže je obrovský rozdíl chodit do sklepa šestkrát za den nebo vůbec.
 
Máte vysledováno, jak často musíte chodit ke kotli dosypávat pelety?
 
Tak provizorní násypka je asi na šest pytlů, kotel je na čtyři patnáctikilové, takže ani nevím v tom provozu....
 
Stalo se vám, že byste zapomněl naplnit násypku a kotel nasál jen vzduch?
 
Ano, nahlásilo to chybu, že nedošlo k naplnění a já věděl automaticky, co s tím udělat. To není problém. Takže i když se náhodou něco stane, tak si s tím dokážu lidi poradit, protože kotel napíše o popel.... všechno.
 
Pokud by měl někdo zájem o návštěvu u vás, je možno ho sem nasměrovat?
 
 Určitě, ať se přijdou kouknout, ukážu jim co to je.
 
Tady každého určitě zarazí, jak je to obrovský dům. Kolik jste spálili pelet za sezónu?
 
Asi 6,2 kubíku, tj. zhruba 4,5 tuny. Spotřebu hodnotím kladně. Pelety nakupuji kolem 4,50 Kč za kilo.
Já jsem bral stále od jedné firmy, ale pak jsem nějak neměl čas tam zajet, protože jsem doufal, že to stihnu dodělat, takže jsem koupil jen jednu paletu a pak další, a tak jsem to řešil od jiného dodavatele, ale tam byl problém v kvalitě. Pelety byly měkké, drolily se a staly se z nich piliny, ještě než se dostaly do kotle.
 
Sledujete účinnosti kotle?
 
Ze začátku jsem to sledoval, teď je účinnost kolem 98 – 95%, záleží na tom, jestli kotel najíždí, jinak se udržuje okolo 90%.  
 
A všímal jste si té účinností právě v souvislosti s kvalitou pelet?
 
Já je tam měl asi jen půl dne a pak jsem je vyhodil. Raději jsem zajel k původnímu dodavateli.
 
Děkuji za rozhovor.
 
 
Prospekt BIOSTAR 
 

Rozhovor vedl:  Libor Směja, jednatel firmy ESEL TECHNOLOGIES s.r.o.
Foto a zpracování videa: Pavel Loužecký, šéfredaktor magazínu AUTOMATICKÉ VYTÁPĚNÍ
© září 2010

 



Copyright © Automatické vytápění, esel – 2008 | O magazínu | Webdesign: Loužecký.cz