Luděk Jůza: Žádný Mercedes... To je Rolls-Royce!

11.10.2010 | Pavel Loužecký, Automatické vytápění | Pohled veřejnosti | Typ AK: kotel Guntamatic Biostar Flex / Box | Téma: Kotle Guntamatic

ROZHOVOR S MAJITELEM AUTOMATICKÉHO KOTLE GUNTAMATIC

Majitel kotle: Luděk Jůza
Bydliště:    Louňovice
Typ bydlení: rodinný dům
Podlahová plocha domu:  500 m2
Typ kotle:  Biostar Flex
Výrobce kotle: Guntamatic, Rakousko 
Výkon kotle: 23kW
Palivo: dřevěné pelety
Kontakty:  ljuza@seznam.cz

¨


První část rozhovoru

  

Druhá část rozhovoru:

   
 

    
    
 

 PŘEPIS ROZHOVORU:

 ■ Já bych se v první řadě zeptal, kdy jste se rozhodl, že vlastně změníte systém vytápění?

To bylo na základě toho, že jsme se s Irenkou bavili o tom, do jakého topení vůbec půjdeme, protože těch topných systémů včetně tepelných čerpadel a takových věcí ... jsme u rybníka, takže se uvažovalo o tom, že by se tam udělal nějaký ten rošt pod to.... A pak najednou jsem si říkal: tak moderní řešení jsou peletky, tak jsem začal sondovat, jaké typy všechny možné jsou a někde jsem si přečetl váš inzerát v novinách nebo v časopise, tak jsem tam prostě zavolal a pan Hošta se dostavil a vysvětlil, co všechno a jaký jsou možnosti. Takže jsme se domluvili, protože bylo času dost – jako dopředu jsme to začali plánovat, takže jsme se s panem Hoštou domluvili, že se dostavím k vám do firmy, což bylo někdy v březnu před třemi lety. Vy jste od února byli zástupci Guntamaticu, tak já jsem se tam dostavil v březnu, pan Hošta mi ukázal prospekty a vysvětlil mi, že je to Mercedes. Což já bych dneska opravil: To je Rolls-Royce! Protože to je něco, co jsem si představoval: nemuset se o to starat, kotel – teď tím, že to máme přes SIM kartu – tak se mnou komunikuje, mám otevřené dveře – potřebuju vysypat popel ... to je super.

Takže ten kotel vám všechno řekne, co chce...?

Ten naprosto všechno řekne, co potřebuje, starat se o něj nemusím, byly tam ze začátku ty mouchy, že my máme násypku dole ve sklepě, ten tah potom váš pan ředitel uzpůsobil, takže naprosto bez problémů to jelo. Jeden z prvních problémů asi byl taky, když ... přivezl peletky, tak pospíchal a rozmlátil peletky v té násypce, tím pádem se tam vytvořil prach a peletky se rozsypaly. Ale to se všechno časem vychytalo, dneska to funguje naprosto skvěle, já si nemůžu stěžovat... V podstatě první sezónu jsme spotřebovali nějakých 11 tun, druhou sezónu jsme spotřebovali 13 tun, a to je taky asi moment, který bych chtěl doporučit vašim budoucím zákazníkům.
My jsme tady měli správce a ten správce jednou přišel domů z hospody a chtěl být chytřejší než ten kotel. Tak ho prostě přešteloval, a přešteloval ho tak, že ten kotel jel 24 hodin denně, ale každou část toho baráku vytápěl jenom chvíli, takže byla všude zima. Takže jsme na to přišli, zavolal jsem pana ředitele, ten to přišel opravit, udělal tam nějaké testy, topiče jsme vyhodili a od té doby to jede naprosto samo.

Co vás vlastně vedlo k rozhodnutí, že ten dům budete vytápěn jenom peletami? Co tady bylo předtím?

Tady byly – jak Irenka správně říká – tři varné konvice, čili elektrické kotle. Tady se platilo 280.000 Kč ročně za elektřinu! Na topení...!

To znamená, že když jste říkal, že jste spotřebovali 11 nebo 13 tun, tak už to máte zaplacené! Teď platíte zhruba do 50.000 Kč za tenhle obrovský objekt, který má tři patra, vysoké stropy, obrovská okna, zasklené plochy apod.

Samozřejmě, když jsme to předělávali, tak jsme nechali udělat nová okna, který jsou třískelný a mají propustnost 0,56....

Kolik je tady metrů čtverečních?

My jsme tu zastavěnou plochu nějak řešili –250 m2 je zastavěná plocha, čili nějakých 500 m2. Dole samozřejmě netopíme, ve sklepě se nevytápí, ten zůstává takhle, ale protože tam je vinný sklep, tak aby se tam netopilo, protože klimatizace by měla vyšší výkon.

Takže přímo vytápíte 500 m2, i když máte kotel, který je určen jenom na 350 m2?

Ano. Je to tak.

Neměl jste strach, když jste šel do toho Guntamaticu v době, kdy my jsme ho tady zastupovali jenom měsíc?

Ne, strach jsem určitě neměl, protože ty technický data, když si je přečtu, mi to zas toho tolik neříkají... Pan Hošta mi vysvětlil, že vlastně výrobci to vyrobili místo plynového kotle, tam kde není plyn, takže tam se to dává. Proto jsem se na to spolehl, protože moderní technologie prostě tohle všechno asi dovolují.

Kolik lidí tady obývá ten dům?

Tak my tady bydlíme v podstatě sami, ale jsou tady návštěvy, přijedou vnoučata, tady jsou připravený ... pro děti, aby si hrály, naši přátelé – děláme tady různé akce na potěšení, ochutnávky vína, dobré jídlo...

Ohříváte i vodu – teplou, užitkovou?

Teď jsme ji neohřívali, já jsem to vypnul, protože když byly loni ty velký mrazy, tak ten kotel nám v první řadě ohřál vodu, ale my jsme byli trošičku jako v zimě. Tak jsem to nechal běžet na elektriku a v tom momentě to bylo naprosto bez problémů. A ta spotřeba elektřiny na ten bojler to zas pro dva lidi není tak strašný.... Máme 400 litrový bojler, takže ten to utáhne hravě.

Po těch třech sezónách – kdybyste dneska řešil znovu vytápění - pro jaký kotel byste se rozhodl?

Určitě pro Guntamatic, protože mám tady o pár vesnic dál jednoho známého, který sem taky za námi jezdí, a tomu jste to před 14 dny montovali – to je pan Kovárník ze Ždánic. Ten to tady viděl a byl tím nadšenej ... naprosto, a ještě sem přivedl další lidi, kteří to viděli...

Já myslím, že byste se mohl čtenářům pochlubit, že jste si vy osobně koupil už další kotel Guntamatic...

Koupili jsme ho do té Nové Vsi, kde probíhá kompletní rekonstrukce a je tam vlastně ten samý kotel. A už jste zase o kousek dál, už jsem koukal, že ty rozvody tam jsou už trošku jinak udělaný a doufám, že to bude lepší. Tam bude šest větví, čtyři podlahovky, bojler a radiátory, a to si myslím, že to skvěle utáhne ten kotel.

Tím, že už jste tu kotelnu připravil na to, že tam bude tento kotel, tak vlastně nemáte textilní silo, máte pevný stabilní celoroční zásobník na pelety.

Ano, tam je to postavený, oplechovaný fošny jsou tam, je tam velká násypka, podle mě se do té násypky vejde klidně osm tun, takže si myslím, že tam to poběží...

Mně by se líbilo, kdybychom se tam – až to bude hotové – mohli podívat a udělat z toho místa reportáž, protože to je vlastně kotelna se stejným kotlem, jako máte tady, ale je to první kotelna, která má šest nezávislých topných okruhů, které si řídí ten kotel a jsou tam okruhy jak radiátorové, tak podlahové, plus je tam ohřev teplé a užitkové vody. Všechno je to řízeno ještě jakoby nadřazeným systémem inteligence domu, takže určité fajnšmekry z oboru to bude zajímat, jak se tyto technologie daří implementovat...

Myslím, že právě tam to bude ukázka toho, jak se celý ten systém nechá ovládat přes počítač. Prostě takový to zastaralý běhání po baráku a hejbání s regulátorama, to si myslím, že ta doba už je pryč. Takže opravdu jsem na to zvědavý: dát povel kotli přidej na té a té větvi tolik a tolik...

Z našeho pohledu je důležité i to, že jste si koupil po dvou letech do jiného objektu ten samý kotel, další od firmy Guntamatic, což je důkazem toho, že jste nadmíru spokojený. Zeptám se: v době kdy jste kupoval ten první kotel, nebyly dotace. Teď dotace jsou. Budete o ně žádat?

V Nové Vsi už jsou připraveny dotace. Zatím je tam podaná dotace na ty studie a plány a po kolaudaci můžeme požádat o dotaci na kotel.

Kdy předpokládáte, že tam zatopíte?

Tak já bych tam chtěl zatopit už teďka, nějak do konce měsíce. Ale teď mi přišel od vás mail, že tam je něco... nedodělaný komín, čili já se tam chci zítra dojet podívat v čem to je a hned to nechat dodělat, protože to už bude potřeba zavlažit.

Tam jde o to, že ti kominíci tam něco nedotáhli do konce.  | Takže se službami firmy ESEL jste spokojen?

Se službami jsem spokojen, jenom tam mám jednu připomínku... My jsme tady měli nějakou poruchu a každá porucha přijde vždycky v pátek odpoledne. Každá...! Já nevím proč, ale vždycky v pátek odpoledne se objevila nějaká špatnost.
A v podstatě poslední věc, která se mi nelíbila, tak je hrozná prkotina. Kotel mi – přišel jsem se na něj podívat – ten kotel se jmenuje Karl Von Heizung – a teď vymýšlím jméno pro toho z Nové Vsi, ten musím taky nějak jmenovat, přišel jsem se na něj prostě podívat a on tam měl na displeji: CYKLICKÁ PAUZA. Já to viděl poprvé, teplota venku žádná nízká nebyla, takže on neměl odběr tepla, což jsem nevěděl. A najednou slyším, jak si tam prostě přidává peletky, tak jsem si říkal: tak máš cyklickou pauzu, anebo topíš? Tak jsem zavolal pana ředitele, on se přijel hned podívat a vysvětlil mi, že ten kotel prostě když nemá odběr, tak si tam dá cyklickou pauzu, a aby nemusel znovu zapalovat, tak si tam udržuje jenom oheň. Což se mi strašně líbí.

Je to vlastně cyklická pauza, nebo-li takzvané cyklování, to znamená, že ten kotel přejde do režimu, kdy nemoduluje, běží jen na 10% jmenovitého výkonu, to znamená u vás na nějaké 2,3 kW a udržuje se tam žhavo tak, že vlastně na cyklování on do toho režimu přejde jenom když ví, že bude třeba v následující hodině muset znovu přitopit tak, aby zbytečně nevytěžoval ten zapalovač a neměl nějaký zvýšený odběr elektrického proudu při tom zapálení, tak ví, že ekonomicky je lepší tam jednou začas přidat tu jednu peletku, když je tam nějaké žhavo, až přijde od modulace kotle vlastně pokyn k tomu, aby bylo zase všechno uvedeno do nějakého jmenovitého výkonu, tak se ten kotel zase rozhoří.

2.část rozhovoru

Jaké máte zkušenosti s dodávkou dřevních pelet?

To bylo naprosto bez problémů. Tak my jsme poprvé ... nebo podruhé, když měli dovézt peletky, tak jsme byli právě v situaci, že je ten první šofér vlastně rozbil a byla tam ta drť, takže my jsme museli spálit všechny peletky, vyčistit to, vyfoukat to vzduchem, takže jsme si nechali od vás dovézt nějakých 20 pytlů a to jsme si jenom udržovali, a pak až byla volná cisterna – já nevím – za tři dny, tak prostě přivezli celou cisternu a už se to tam dalo celý. To bylo naprosto bez problémů. Já si myslím, že u těch cisteren už dneska tím, že máme dvě hadice, že se tam odsává i ten prach, tak že je to dotažený do konce.

Takže s tím nemáte žádný problém?

Ne, vůbec, naprosto ne.... Byly tam problémy s těma patkama, ale to tenkrát něco pan ředitel říkal, že došlo k rozdílu těch vnitřních a vnějších průměrů, že to na sebe nepasovalo.

Vlastně čtenáři to neví, že vy tady máte silo umístěné uvnitř domu a vlastně od plnicího setu, od těch plnicích spojek k tomu silu, je ještě nějaká vzdálenost 5-7 metrů, to znamená že to silo, ten zásobník není přilepený někde na fasádě, není to jakoby že to přímo foukalo do něj, ale že se to prostě prostřednictvím ještě vnitřního vedení o průměru 108 mm fouká vlastně mezi tou fasádou a tím silem ještě v nějaké délce sedmi metrů.
Jak často navštěvujete kotel v kotelně?

Já si myslím, že to není nic pravidelného. Spoléhám se na něj... Tím, že spolu komunikujeme, já s ním nepotřebuji komunikovat, protože je skvěle nastavenej, takže může jet celou zimu. Má venkovní čidlo, a když se venku ochladí, tak automaticky přidá... Já nečekám na SMSku ...
Bohužel je tam jedna věc, že na tu SMSku mi pořád někdo volá, na to číslo. A to se mi objeví: NEIDENTIFIKOVANÝ PŘÍKAZ DORUČEN. Jenom mi oznámí, že se tam někdo dobývá. Ale jinak to funguje dobře a v podstatě já si myslím, že by tam stačilo zajít jednou za týden, protože ta automatika je právě u toho úžasná. Já jsem tam nejdřív nechal přivézt vodu a měl jsem ji puštěnou pořád do kotle, aby tam ten tlak prostě nemohl kolísat. Pak jsem zjistil, že je to úplně zbytečný. Tam není potřeba nic takovýho dělat. To je jenom otázka toho, že třeba přijdou topenáři, odvzdušní to a pak se ta voda doplní. Jinak to není potřeba.

Jak často vynášíte popel?

Popel je tam nastavenej – já nevím po kolika těch hodinách, ale ono to vychází tak jednou za - já nevím – pět-šest týdnů.

Takže i když je tak extrémně vytížený, tak jednou za šest týdnů...?

Určitě. Ono to není nic těžkýho. Ten odpad je vlastně taková načechraná vata, takže to se dá vyhodit na kompost, kamkoli...

Jak hodnotíte poskytované informace před tou koupí od nás...?

Já si myslím, že od pana Hošty byly naprosto skvělý. Ten přesně věděl, o co jde, ukázal mi prospekty, vysvětlil mi, jak to funguje, a myslím si, že pan Hošta byl jeden z lidí, který vlastně jakoby ... tak, jak o tom začal vyprávět, tu krásnou pohádku o krásným kotli, tak byl jeden z těch, kteří mě přesvědčili.

A sedí ta pohádka na realitu?

Sedí. Naprosto.

Chtěli byste nám navrhnout nějakou změnu? Co bychom mohli třeba ještě zlepšit nebo zdokonalit?

Když jsme s panem Hoštou asi podruhý nebo potřetí seděli, tak přišel s tím, že vlastně hodláte udělat jakoby nějaký centrální pult, kam všechny ty vaše prodaný výrobky budou mít komunikaci, a cokoli se tam objeví, tak že přijedete opravit. To bych přivítal...., protože to by bylo dokonalý, naprosto dokonalý! Protože se i spousta věcí, jak mi bylo vysvětleno, nechá na dálku odstranit. Tak to bych bral.

Zamyslíme se... :-)  |  Už se na to byl někdo podívat, na ten kotel? Tedy kromě pana Kovárníka, který si ho koupil...

Všichni naši návštěvníci. Každý, kdo přijde, to chce vidět. A protože jsem viděl, že má ten oranžovej poklop, proto jsem nechal udělat oranžový kachlíky, aby to opravdu ladilo. A v Nové Vsi je ještě k tomu žulová šedivá podlaha!

Tam je to krásné. Tam se opravdu musíme brzo vydat, protože fotky z toho místa budou skvělé.

Ta kotelna je tam malinkatá, je tam toho hodně, čističky vody, bojler, je tam opravdu spousta zařízení, ale myslím si, že je to velice přehledné.

Co byste doporučili budoucím zákazníkům, kteří by ten kotel chtěli, ale neustále je zaráží ta vysoká cena oproti jiným zařízením?

Ty počty jsou úplně jednoduchý. Je to naprosto ekologický topení a já nevím, kolik normálně lidi protopí... Tady díky tomu, že byla vysoká spotřeba elektřiny, tak tady to bylo jednoznačný. Ale já si myslím, že ten kotel zas .... samozřejmě měla by se vrátit cena s tou montáží... Tím, že to je víc větví, hodně větví, tak to je o něco jakoby dražší.
Teď ještě v Nové Vsi bude od Guntamaticu i bojler, což mi bylo vysvětleno od pana ředitele, že to spotřebuje minimálně peletek na dohřev toho bojleru, čím se zase ušetří, takže já jsem právě zvědavý na první sezónu v Nové Vsi, aby se vlastně spočítala ta režie a podle toho vyjde návratnost potom.... Ale myslím si, že jestli ta návratnost bude tři roky, čtyři roky..., je to úplně jedno.

Tady ta návratnost byla za dva roky?

Ano, za dva roky.

Protože standardní je, že u těch normálních rodinných domů je šest až devět let.

To asi jo, samozřejmě.

Já kdybych tady přišel, aniž bych věděl, že máte tenhle kotel, tak se samozřejmě budu ptát, kde máte kotelnu a topiče, protože bych si přestavil, že tu musí být v takovém objektu nějaká samostatná místnost, kde bude sklad paliva a kde bude člověk, který tam bude furt u toho kotle, ale vy tady vlastně máte za záchodem jednu místnůstku, komůrku, v které je celá kotelna a v tom sklepě jedno textilní silo.

Naprosto bez problémů je to. To textilní silo je taky dobrý, tady si myslím, že to mají naprosto precizovaný, prostě to silo je dobrý. Vejde se tam 5.200 kilo, což vlastně za sezónu bereme 2x. V té Nové Vsi, tím to je větší, tak možná - a je to líp rozložené – ty větve – možná tam bude stačit jenom těch osm tun.

Nás samotné to bude potom zajímat, takže se tam určitě přijedeme podívat.

Ještě jsem se nedostal k tomu, abych třeba zvážil ten odpad. Ale v těch prognózách, v parametrech toho kotle bylo, že z osmi tun je 21 kilo.

To je 21 kilo jen u těch velmi dobrých peletek. Svým způsobem u toho průměru by to mělo být nějakých zhruba 40 kilo. Ta popelnatost by tam měla být půl procenta. Ten jeden popelník u vás má zhruba 12 kg popela. Záleží opravdu, jak často ho vynášíte a dá se to jednoduše spočítat, že vlastně u vás z těch jedenácti tun by toho popela mělo být minimálně. Co s ním děláte, s tím popelem?

Tak dává se na kompost, nebo to tady někde rozházíme ... po zahradě .... :-) A už na mě hrozí :-))) Dává se to na kompost...! (Hrozila manželka.... Poznámka redakce).
Ne, to je naprosto neškodná věc.

Pokud by měl někdo zájem o nějaké informace, může se na vás obrátit?

Určitě. Není problém, rád poradím. To opravdu není problém. Já si myslím, že tím, že jsme byli jedním z prvních zákazníků, tak se tam samozřejmě musely nějaké mouchy objevit, ale dneska je to vychytaný a není potřeba ke kotli chodit, i když ho mám rád a chodím se na něj rád dívat.

Vy jste jeden z mála zákazníků, který má vlastně silo s peletami jakoby pod kotlem. Mezi kotlem a silem je 4,5 až 5 metrů rozdíl. Většinou buď lidi mají silo na úrovni kotle, nebo silo mají nad kotlem. Vy jste extrém v tom, že jste kotel dal do prvního patra a v suterénu jste nechal textilní silo, takže tam – jelikož to byla prvotní instalace – tak se musely odladit ty věci z hlediska toho převýšení pěti metrů, kdy ten kotel musel fungovat v jiném sacím režimu, než je zvyklý, když vlastně veškeré ty hadice vedou vodorovně.

Paráda. Doporučuji všem.

Takže já děkuji za rozhovor a budeme se těšit na další reportáž z Nové Vsi.

 

Prospekt BIOSTAR

 

Rozhovor vedl:  Libor Směja, jednatel firmy ESEL TECHNOLOGIES s.r.o.
Foto a zpracování videa: Pavel Loužecký, šéfredaktor magazínu AUTOMATICKÉ VYTÁPĚNÍ
© září 2010



Copyright © Automatické vytápění, esel – 2008 | O magazínu | Webdesign: Loužecký.cz